Business intelligence-løsningen til Fargerike brukes blant annet av butikkledelsen hos Fargerike Ralamyr. Systemet betjenes med pekefinger og gir fakta i retur som grunnlag for forbedringer.

Rett i smarttelefonen har butikksjefene og andre nøkkelmedarbeidere i Fargerike et business intelligence-verktøy fra September BI som hver dag hjelper dem å stille seg spørsmålet: Hvordan kan jeg gjøre dette enda bedre?

Fargerike er Norges største fargehandel. Kjernen i virksomheten er å tilby en perfekt blanding av fagkunnskap og estetisk kompetanse. Årsomsetningen på ca. 1,5 milliarder kroner kommer ikke av seg selv, men fra kontinuerlig hardt arbeid også med forbedringer.

 

Kremmerånd og pekefinger

– Før fikk nøkkelpersoner i butikkene sammenlignbare data 2-3 ganger i året. Nå får de det hvert 15. minutt, sier Christopher Honningsvåg som er leder for kjedesystem og forretningsanalyse i kjeden. Han fortsetter:
– Grunnlaget for å bruke dataene er kremmerånd og en god porsjon nysgjerrighet. Her kan vi bevege oss rundt omkring, drille ned til den minste artikkel og komme til kjernen av de fleste problemstillinger – helt uten spesial-kompetanse

Systemet er norskutviklede Seebrite fra retail business intelligence-spesialistene September BI. Det vet brukerne knapt om, fordi verktøyet er designet i samsvar med Fargerikes designhåndbok og heter LOS internt.

En massiv business intelligence-motor kverner om data fra POS, ERP og andre kilder til enklest mulig beslutningsgrunnlag for brukerne.

 

Inspirasjon til beslutninger

– Noen viktige KPI-er dukker opp på forsiden av telefon og PC. Men, butikkene er forskjellige og alle har sine ting å jobbe med. Med BI-systemet er tanken at folk skal gå aktivt inn for å se hvordan det går hos dem selv og med sammenlignbare butikker. De skal rett og slett få noe å tenke på i forhold til å gjøre kundene mer fornøyd og forretningen enda bedre, sier Honningsvåg.

Også kjedesamlinger og andre treff har fått et ekstra løft etter at BI-systemet ble innført.

– Nå kan alle utveksle erfaringer basert på solid faktagrunnlag. Det er spennende og inspirerende, sier han.