Varner-brødrenes første bud er at omsetning og resultater følger av gode handleopplevelser. Derfor settes alle ressurser inn på opplevelsene.

Kassa i lomma
Arbeidet med gode handleopplevelser starter med god butikkforståelse hos butikksjefene, og da er tall og rapporter viktig. Varner lar like så godt alle butikksjefene følge sin egen utvikling i omsetning og andre KPI-er i sanntid, se hvordan det går med andre butikker i samme kjede og studere utviklingen til butikker i andre kjeder i samme region.

Alt i én ny app. App-en Varner My Store ble møtt med brakende applaus ved lanseringen i februar fra butikksjefene i Cubus-kjeden. Entusiasmen har bare styrket seg gjennom daglig bruk.

Online med butikken
– Idéen var å gi butikksjefene verktøyet de trenger for å drive best mulig butikk. Det har de fått. Jeg kan svare for alle. Det har gått smertefritt å introdusere verktøyet som reduserer friksjonen ved å fremskaffe og bruke styringsdata, sier Petter Marius Oksebaas, salgs- og markedsdirektør i Cubus.

Cubus alene har 355 butikksjefer.

– Alle butikksjefer har kontinuerlig tilgang til sin egen butikk også når de er på reise i inn- og utland. Det gir dem et utrolig godt innblikk i hva som skjer. Tilgjengeligheten i lomma gjør oppfølgingen lystbetont. De kan være pålest når de kommer på jobb, slik at innsatsen kan bli rettet inn mot kundeservice og ikke sitte på bakrommet og hente ut data.

Verktøyet er fullt ut profilert som en Varner-app. Men, i realiteten er Seebrite Retail BI (Business Intelligence) fra September BI de ser og som er tilpasset visuelt og innholdsmessig.

September BI slår godt fra seg som liten utfordrer til de store programvareleverandørene på BI-løsninger. Businessintelligencerne har satset på funksjonell programvare som ikke skal dekke alle bransjer og muligheter, men går dypt i retail. Oppskriften er Seebrite web og app og bruk av Microsoft SQL Server med Integration Services (SSIS) og Analysis Services (SSAS) – samt en god porsjon IT- og retailkunnskap.

Kompleks enkelhet
– Vi satser på lav kompleksitet og riktig funksjonalitet, sier daglig leder Øyvind Stige i September BI. Han legger til:
– I Varner My Store-appen har brukerne tilgang på tall som det ligger mye arbeid i å få frem. Det kan ofte være stor kompleksitet i datatilgangen, med mange kilder og store volum av data. Kjernen er imidlertid at brukerne får enkle, forståelige styringsdata.

Varner beskriver ikke hovedkontoret som hovedkontoret, men som servicekontoret. Det er for å tydeliggjøre betydningen av å yte service til butikkene slik at de kan skape gode handleopplevelser.

Følger med
Også på servicekontoret spiller Varner My Store-appen en viktig rolle. Produktutviklere, produktsjefer, kjedeledelse og toppledelse kan alle følge utviklingen ut i fra hva som er deres arbeids- og interessefelt.

– Ledere med full tilgang kan helt reelt følge med på det samlede salget for alle butikkene i øyeblikket det slås inn på kassene. Når du lever og ånder for handel er det nyttig og gøy, sier Oksebaas.
– Vi har naturligvis mange andre verktøy. Det som går i favør av dette er imidlertid at det er så enkelt å bruke. Da tyr du lett til det.

Selv bruker han app-en konstant. Han følger ofte heller med på mobilen fremfor å logge på PC-en.

Tall blir moro
– Vi er opptatt av at butikksjefer og deres medarbeidere har fokus på det viktige. My Store-appen bidrar til dette. Du må sette deg ned og jobbe litt med å gjøre deg kjent med betydningen av tallene og hvordan du driller deg ned i dem, men det er brukervennlig, intuitivt og moro, sier han.

Som andre app-er vil Varner My Store bli oppdatert regelmessig.
– En ny oppdatering er underveis som lar med gå enda dypere ned i salget. Det er gull når du elsker å jobbe med kunder, handel og salg. Når vi har dekket inn alt, kaster jeg gjerne PC-en.

Petter Marius 2

Cubus sjef Petter Marius Oksebaas lanserer app’en.